BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

adik cuma tanya je ibu

Saturday, August 14, 2010

PENGARUH BUDAYA BARAT


OLEH : NURULHANA BINTI MIYOR MOKHTAR



Dewasa ini kebudayaan barat sudah mendominasi segala aspek. Peradaban barat kini telah menguasai dunia. Banyak perubahan-perubahan peradaban yang dilihat pada remaja atau belia kini. Kebudayaan barat merupakan petaka buruk bagi masyarakat dan peradaban Timur. Masyarakat timur yang menonjolkan peradaban mulia, sedikit demi sedikit mulai mengikuti kebudayaan barat.



ASPEK BUDAYA PEMAKAIAN

Antara pengaruh budaya yang menjadi ikutan remaja atau belia kini adalah budaya pemakaian yang tidak mencerminkan masyarakat ketimuran. Ini banyak dilihat pada busana atau corak pakaian yang menjolok mata bagi wanita. Corak pemakaian remaja wanita kini kebanyakannya yang menjolok mata malahan tidak menghargai keindahan tubuh wanita dan kecantikan tubuh wanita yang seharusnya ditutupi tetapi dieksploitasi ke setiap sudut mata memandang. Daripada pemikiran barat pemikiran barat yang mengacu kepada kebebasan hak asasi manusia dan kebebasan berekspresi membuat kita menjadi ikutan. Sebagai contoh corak pemakaian artis artis tempatan yang telah dahulunya mengikuti busana daripada barat kini menjadi ikutan remaja kini. Kebanyakan gaya fesyen kini lebih menonjolkan bentuk badan pemakai dan faktor ketidaksopanan yang terselah. Budaya pemakaian yang tidak sopan ini juga bukan sahaja melanda remaja wanita malahan turut serta pada belia lelaki kini.




"CLUBBING"

Selain daripada itu juga aktiviti "Clubbing" atau kelab malam juga merupakan salah satu daripada aktiviti yang dipengaruhi daripada budaya barat. Istilah "Clubbing" diertikan sebagai satu dunia malam yang penuh dengan kebebasan. Ekspresif moden, teknologi, konsumeristik dan metropolis yang menjanjikan segala bentuk kegembiraan. Aktiviti "Clubbing" ini antara aktiviti yang menjadi pilihan remaja masa kini juga daripada golongan dewasa yang mahukan kepuasan dan kebebasan dalam hidup mereka. dan golongan remaja yang terlibat dengan aktiviti "Clubbing" ini adalah golongan remaja yang kebanyakannya tinggal di bandar-bandar dan sangat sinonim dengan kehidupan masyarakat metropolitan. Aktiviti "Clubbing" sinonim dengan muzik, arak, dadah dan sebagainya. Kebiasaannya pemilik "Clubbing" bukan hanya menawarkan hiburan pada muzik sahaja, tetapi menjadi tempat saluran penjualan dadah serta menawarkan perkhidmatan seks bagi golongan kelas rendah dan tinggi.

Faktor- faktor yang mempengaruhi aktiviti "Clubbing" :

a) Kurang pengawasan daripada ibu bapa. Pengawasan ibu bapa terhadap anak- anak adalah penting bagi memastikan anak-anak remaja kini tidak cenderung memilih aktiviti-aktiviti sosial yang negatif.


b) Pengaruh rakan sebaya juga merupakan salah satu faktor remaja kini cenderung memilih “Clubbing” sebagai aktiviti sosial nagetif pilihan mereka.


c) Pusat Clubbing menawarkan aktiviti-aktiviti yang ekstrem seperti seks, arak, dadah dan sebagainya yang menjadi pilihan golongan remaja dan dewasa.



BLACK METAL

Aktiviti Black metal ini merupakan gejala atau aktiviti sosial nagetif yang membawa kepada pemujaan syaitan dan Black metal ini diasaskan di barat dan terkenal dengan muzik berentak keras, unsur lirik kasar, menjerit dan tidak jelas sebutannya. Mesej yang dibawa dalam setiap lagu yang di mainkan oleh mereka ialah berunsurkan menolak kewujudan tuhan, menggalakkan seks rambang dan keganasan. Selain daripada itu juga kumpulan ini menggalakkan bunuh diri dan berfahaman bebas.

Kumpulan Black metal ini mempunyai simbol mereka iaitu berbentuk tatu salib terbalik yang dibuat daripada gurisan duit syiling yang tersendiri sebagai pengenalan mereka ke dalam kumpulan tersebut. Selain daripada itu juga ahli yang menyertai kumpulan ini dikenakan syarat iaitu memakai pakaian serba hitam, membakar duit syiling 50 sen lalu digariskan di dagu dan mengenakan tatu bintang berbucu lima. Setiap bucu bintang itu mempunyai maksud seperti dewa, syaitan manusia, tuhan serta alam ghaib dan alam nyata. Bucu bintang itu juga bermaksud api, air, angin, tanah dan udara.

Remaja belia kini dilihat sudah hilang arah pegangan agama mereka. Mereka mengaggap aliran kepercayaan Black metal ini adalah bebas dan mereka lebih berkuasa daripada segalanya. Kerosakan pemikiran dan jiwa remaja kini membawa kepada kehancuran budaya ketimuran kita kini justeru membawa kepada kehancuran Negara.

Didikan agama penting bagi membendung aktiviti Black metal yang semakin meluas kini. Selain daripada itu kerajaan perlu mengambil langkah bagi membendung gejala ini terus merosakkan remaja kita kini. Selain daripada kempen kesedaran, faktor pendidikan, penguatkuasaan undang-undang perlu diperketatkan. Pemahaman mengenai gejala ini serta kesannya perlu dihebahkan kepada masyarakat kini.



PUNK

Budaya Punk adalah sub-budaya yang berkembang daripada muzik rock Punk. Budaya Punk ini bermula di New York, London dan kemudiannya tersebar dan menjadi popular pada tahun 1977 di kalangan remaja timur. Pengaruh Punk ini telah tersebar ke seluruh dunia dan sejak daripada itu ia terus berkembang dan menjadi beberapa sub-budaya lain seperti hardcore punk, goth, emo, pub punk dan sebagainya. Budaya ini kebanyakannya diikuti oleh belia kelas bawah.

Budaya Punk mendedahkan budaya fesyen, muzik dan budaya terhadap rock dan roll, muzik disko dan budaya hippie 1960-an. Remaja juga menolak cinta dan keamanan dan kebanyakan daripada mereka mengambil dadah serta menghidu gam. Kumpulan –kumpulan Punk di negara Malaysia amat sinonim dengan kegiatan jenayah seperti rogol dan sebagainya. Namun begitu budaya ini mula dipecahkan kepada sub budaya yang lain seperti Hardcore Punk yang amat popular di Amerika. Budaya Punk ini juga mempopularkan Rock alternative dan Budaya Indie yang amat popular di negara Malaysia.

Golongan-golongan Punk memperkenalkan jenis-jenis pakaian seperti pakaian yang dikoyak, boot doc martens, pakaian serba hitam, seluar ketat, rambut fesyen Mohawk, stail terpacak dan rambut yang diwarnakan dengan pelbagai warna. Pada suatu ketika, golongan punk menjadi tarikan pelancong dan juru gambar di Landon disebabkan fesyen dan kelakuan mereka. Faktor ini juga menyebabakan remaja kini lebih tertarik dengan budaya ini.

Secara kesimpulannya, Berbagai krisis akhlak dan moral terus menular, merebak dan menjadi wabak dalam masyarakat kita khasnya di kalangan remaja. Jenis-jenis budaya yang diperkatakan di atas merupakan budaya yang menjadi ikutan remaja dan masyarakat timur hari ini. Remaja yang diperkatakan kini sudah hilang pegangan agama dan jauh terpesong daripada budaya ketimuran yang diangkat oleh masyarakat sejak berkurun lagi.ternyata pendidikan moral, sivik, pendidikan Islam masih belum cukup untuk menangani isu budaya sosial ini. Pelbagai pihak perlu mengambil langkah dari sekarang bagi membendung budaya nagetif ini daripada terus menular dan menjadi ikutan genarasi akan datang.

Serangkap pantun untuk mengakhiri mesej yang disampaikan.


Agama Islam jadi pegangan,
Tersebar luas ke seluruh dunia,
Indah lukisan kerana pemandangan,
Indah bangsa kerana budaya.

6 comments:

Eim@n said...

Aku bukan apa. Tapi punk lah budaya islam yang sebenar pada aku. Majoiriti dari segi ajaran. Kalau memang betul punk itu jenayah, kenapa masih ramai lagi punk yang bersolat, dan kenapa punk masih belum pupus?

Eim@n said...

Aku bukan apa. Tapi punk lah budaya islam yang sebenar pada aku. Majoiriti dari segi ajaran. Kalau memang betul punk itu jenayah, kenapa masih ramai lagi punk yang bersolat, dan kenapa punk masih belum pupus?

Anonymous said...

Ajaran mana yg kau belajar ni. Suka2 hati je samakan budaya punk dgan islam. Kau cakap ramai punk kt malaysia ni masih bersolat. Yalah, sbb dyorang boleh di gelar munafik. Cara mcm menzahirkan keimanan tp sebenarnya setan dibelakang. Punk, black metal or anything tentang budaya barat dgn islam TAK SAMA LANGSUNG.

aiman samsuddin said...

Kau da knpe?...agama apa kau nie?...aq rasa dlm islam diharamkan bnda tu...otak kau x betul ke?..klau x betul buat2 la berubat...wayar salah smbung agaknye tu...bodoh beno ckp cm tu...agak2...klau amalkan gaya punk n ikut cara deme tu...solat diterima ke?...dosa ttp dosa la weh...dgn rambut gaya cm lndak nk terkentut tu...errr..bengong

Unknown said...

what the fuck did you mean by that. Are you out of your mind. Islam is islam.

Unknown said...

If you're trying to lose fat then you certainly have to get on this brand new tailor-made keto meal plan diet.

To create this keto diet, licenced nutritionists, personal trainers, and professional cooks have joined together to develop keto meal plans that are efficient, painless, economically-efficient, and satisfying.

Since their first launch in January 2019, 100's of clients have already completely transformed their figure and health with the benefits a proper keto meal plan diet can give.

Speaking of benefits: in this link, you'll discover eight scientifically-confirmed ones offered by the keto meal plan diet.