BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

adik cuma tanya je ibu

Wednesday, July 28, 2010

BUDAYA GEJALA LEPAK




Oleh : Wan Noor Marniza Binti Wan Marzudi

PENGENALAN

Pelbagai jenis atau amalam kurang baik dikalangan masyarakat, seperti remaja yang mana banyak menghabiskan masa dengan duduk tanpa melakukan kegiatan yang boleh mendatangkan faedah kepada gejala sosial yang terdapat di Malaysia yang telah melanda masyarakat kita salah satu daripadanya ialah budaya gejala lepak. Sebenarnya lepak tidak boleh diklasifikasikan sebagai budaya. Ini kerana budaya merujuk kepada aktiviti yang melibatkan jumlah lebih daripada seorang atau dikenali sebagai berkumpulan. Merujuk kamus dewan edisi empat lepak didefinisikan sebagai berbuat sesuatu tanpa mendatangkan faedah

gambar hiasan

Lepak seringkali ditunding kepada golongan muda yang mana terdiri daripada golongan remaja tidak kira samaada mereka pelajar sekolah mahupun pelajar universiti. Dimana kita dapat melihat mereka ini berpeleseran tanpa arah tujuan..Lepak terbahagi kepada banyak jenis antaranya bershuffle, merempit, menghabiskan masa memerhatikan gelagat manusia lain dan lain-lain lagi. Lepak yang dahulunya dikaitkan dengan remaja dan kini mereka telah membesar dan dewasa masih wujud Cuma ia berlaku dalam situasi yang agak berbeza. Ada yang mengatakan lepak ini adalah aktiviti santai tapi ia boleh membawa kepada kebaikan dan keburukan. Hari ini gejala lepak telah mengalami tranformasi yang mana dahulu lokasi remaja melepak adalah di tempat awam seperti taman-taman permainan, kawasan pejalan kaki dan stesen bas sering menjadi lokasi utama. Sekarang ini tempat untuk mereka melepak lebih eksklusif seperti kopitiam yang bertaraf antarabangsa dan juga pusat-pusat hiburan

KENAPA REMAJA MELEPAK?
  • Ada dikalangan mereka tidak gemar atau tidak suka duduk dirumah kerana mereka bosan mendengar leteran ibubapa mereka.
  • Ada pula yang berpendapat rumah itu ibarat hotel dimana hanya tempat untuk mereka menukar pakaian mahupun untuk mereka tidur sahaja.
  • Tetapi ada remaja mengatakan tujuan mereka melepak adalah kerana semasa di rumah mereka tidak mempunyai kawan untuk bersembang.
  • Bagi sesetengah remaja persekitaran luar rumah lebih baik dari dalam rumah.

FAKTOR-FAKTOR

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan remaja suka melepak. SIKAP SESETENGAH IBUBAPA yang tidak mengambil berat mengenai anak-anak mereka menyebabkan mereka merasakan tersisih dan tidak diperlukan. ibu bapa juga kurang mengawal anak-anak mereka , kerana beranggapan anak remaja ini mendapat sepenuh perhatian oleh guru mereka semasa di sekolah. Selain itu, PERSEKITARAN DI RUMAH juga banyak mendorong remaja untuk keluar dari rumah dan menghabiskan masa dengan melepak ini kerana mereka amat tertekan dengan keadaan dirumah yang tidak tenteram.contohnya seperti ibubapa yang tiada persefahaman dan acapkali bertengkar membuatkan remaja tidak selesa untuk tinggal duduk dirumah. Selain itu keadaan rumah juga turut memainkan peranan dimana jika rumah itu dalam keadaan yang tidak selesa menyebabkan remaja tidak senang untuk duduk di rumah. Contohnya seperti keluarga yang ramai dan keadaan rumah yang agak sempit menyebabkan ketidakselesaan terjadi. Dengan ini menunjukkan keadaan rumah yang tidak selesa merupakan salah satu faktor yang mendorong remaja keluar dari rumah dan cara yang paling sesuai bagi mereka adalah dengan melepak. PENGARUH RAKAN SEBAYA, faktor ini turut memainkan peranan yang amat tinggi dimana boleh dikatakan lepak wujud kerana pengaruh ini. Pada peringkat remaja, mereka banyak bergantung kepada rakan-rakan. Mereka juga mudah terpengaruh untuk mencuba sesuatu yang baru. Oleh yang demikian banyak kita lihat para remaja sekarang mudah terlibat dengan pelbagai aktiviti sosial yang lain. Selain daripada faktor-faktor yang disebut PENGARUH MEDIA MASA DAN ELEKTRONIK juga turut memainkan peranan yang menggalakkan kepada gejala melepak. Seperti yang kita ketahui separuh daripada rancangan televisyen kita telah didominasi oleh rancangan barat. Selain itu, seperti yang diketahui apa yang disiarkan oleh televisyen juga merupakan sedikit sebanyak dapat mempengaruhui jiwa remaja-remaja kita.Faktor terbesar kenapa remaja melepak adalah diri remaja itu sendiri ini kerana setiap remaja ada keinginan yang mana mereka mahukan kebebasan, keprihatinan serta kasih sayang. Mereka bersikap ingin tahu serta mencuba sesuatu yang baru.

KESAN DARIPADA MELEPAK

KESAN KEPADA REMAJA ITU SENDIRI di mana mereka kurang kemahiran dan taraf pendidikannya rendah. Remaja ini banyak menimbulkan masalah dan menjadi beban kepada ibu bapa dan masyarakat. Ini kerana remaja yang melepak terlibat dengan pengangguran, pendidikan tidak kesampaian atau keciciran lebih awal, kehidupan keluarga yang tidak terurus dengan baik, kurang disiplin dan pengawalan diri, mudah terpengaruh, tidak menyukai tugas yang memerlukan tumpuan dan daya usaha, asas pendidikan agama yang lemah, putus asa kerana gagal dalam sesuatu hal yang berkaitan dengan diri sendiri, tidak mempunyai cita-cita yang kuat, kurang rasa tanggungjawab, tidak mampu mengambil cabaran, tidak ada daya usaha, dan mengharapkan oranglain. Selain dari itu, budaya lepak juga turut memberi KESAN KEPADA NEGARA. seperti diketahui remaja merupakan tonggak kepada masa depan sesuatu negara dan juga memberi gambaran kepada identiti sebuah negara. Sebagai contoh budaya gejala lepak ini boleh memberi gambaran buruk kepada pelancong-pelancong yang pertama kali menjejak kaki ke Malaysia. Bagaimana persepsi mereka tentang masyarakat kita? Negara kita akan dipandang serong oleh mereka. Hal ini disebabkan oleh masalah budaya lepak yang semakin menjadi-jadi.

CARA MENGATASI

Adalah wajar semua pihak mengatasi masalah ini. Salah satu penyelesaian yang dapat diambil ialah ibu bapa harus berperanan sebagai orang penting untuk memacu anak-anak mereka . Ini kerana seperti diketahui ibu bapalah yang paling hampir dengan remaja. Ibubapa perlu memberi perhatian yang serius terhadap anak-anak mereka dimana sentisa memerhatikan pergerakan anak-anak mereka. Selain itu, ibubapa hendaklah menghabiskan sebahagian daripada masa mereka bersama dengan anak-anak mereka. Ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak. Selain itu Pihak kerajaan khususnya, langkah segera perlu diambil bagi menangani masalah ini pihak kerajaan perlu mengambil inisiatif sendiri dengan mengadakan iklan-iklan di siaran televisyen tempatan tentang natijah melepak kepada pelajar. Dengan itu, ianya mungkin dapat memberikan sedikit kesedaran kepada para pelajar. Selain itu, kempen anti melepak perlu dilakukan dari sekolah ke sekolah kerana cara itu lebih mesra pelajar Kempen anti melepak adalah satu cara terbaik dalam menangani masalah lepak ini daripada terus merebak. Media cetak dan Elektronik juga dapat membantu dalam menangani masalah remaja lepak ini seperti memainkan peranan dalam usaha mendidik ibu bapa remaja keatas cara gaya keibubapaan. Dimana program atau risalah yang dapat memberi panduan kepada mereka akan kepentingan hubungan kekeluargaan.walau sesibuk mana ibubapa tersebut keluarga perlu diutamakan


KESIMPULAN

Secara kesimpulan fenomena gejala lepak yang menjadi tunjang kepada kejala sosial wajar diberi perhatian oleh semua pihak yang bertanggungjawab. Ia penting untuk mendapatkan kesejahteraan dan ketenteraman hidup yang harmoni dan aman seiring dengan kemajuan Negara. setiap peringkat umur perlu menghindari amalan yang kurang baik ini, agar masa yang ada dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.

gambar hiasan

Pepatah melayu ada mengatakan masa itu adalah emas, masa tidak akan kembali berulang dan akan terus berlalu walaupun sesaat. Oleh itu, pembaziran masa amat merugikan kerana banyak kemahiran dan pembelajaran sosial yang dapat kita pelajari sekiranya dimanfaatkan dengan perkara berfaedah.




0 comments: