BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

adik cuma tanya je ibu

Saturday, August 14, 2010

KECELARUAN GENDER

OLEH: MOHD YUSRIZUL BIN ABDULLAH

PENGENALAN

DISFORIA Gender atau kecelaruan gender didefinisikan sebagai keadaan di mana penghayatan individu itu bercelaru antara perasaan gender sendiri dengan jantina anggota kelaminnya.
Transeksualisme paling ketara mengenai kecelaruan gender apabila individu yang mempunyai anggota kelamin tertentu tetapi berasa begitu yakin yang dia golongan jantina sebaliknya.Kecelaruan gender ini terbahagi kepada dua kategori iaitu golongan individu yang berjantina lelaki tetapi ingin menjadi seorang perempuan.Golongan digelar sebagai pondan dan beberapa istilah lain.Manakala golongan individu yang berjantina perempuan ingin menjadi seorang lelaki dan golongan ini digelar sebagai pengkid.
NORAZIZAH MOHD AWAL (2005) Merumuskan transeksual ialah lelaki atau Merumuskan transeksual ialah lelaki atau perempuan yang berkeinginan memakai perempuan yang berkeinginan memakai pakaian silangan iaitu lelaki suka memakai pakaian silangan iaitu lelaki suka memakai pakaian perempuan atau sebaliknya dan dari pakaian perempuan atau sebaliknya dan dari segi keinginan seksnya berkeinginan kepada segi keinginan seksnya berkeinginan kepada jantina yang berlawanan dengan jantinanya jantina yang berlawanan dengan jantinanya sendiri

PONDAN

Di era globalisasi dan pembangunan ke arah Malaysia maju telah wujud satu fenomena tentang individu yang terkeliru mengenai identiti mereka. Mereka ini adalah lelaki lembut yang lebih dikenali di kalangan kehidupan masyarakat umum dengan istilah ‘mak nyah’, ‘pondan’, ‘bapok’ dan ‘adik”. Mereka dilahirkan sebagai lelaki tetapi mempunyai kelakuan, perasaan dan naluri sebagai
wanita (Wan Halim Othman: 1987).

Allah SWT menjadikan watak seorang lelaki dengan mempunyai tingkahlaku yang keras manakala perempuan pula mempunyai sifat lemah lembut. Lelaki dan perempuan mempunyai tanggungjawab dan peranan tertentu. Secara umumnya, mereka diciptakan sebagai khalifah di muka bumi untuk mentadbir alam ini dengan sebaik-baiknya. Lelaki diciptakan sebagai pemimpin bagi wanita dan wanita sebagai tulang belakang dan pembantu kepada kaum lelaki .Ia dinyatakan dalam firman Allah SWT:
Maksudnya: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal Yang
bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah
telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa
keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana
orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah)
sebahagian dari harta mereka. maka perempuan-perempuan yang
soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan Yang
memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib
dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, Dengan
pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. dan perempuanperempuan
Yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka
(nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka
berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga
mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan Yang
bertujuan mengajarnya). kemudian jika mereka taat kepada kamu,
maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan
mereka. Sesungguhnya Allah Maha tinggi, lagi Maha besar”
(Surah al-Nisa’: 34)

Definisi

Pondan (juga dikenali sebagai Mak Nyah, Bapuk, Darai) merupakan istilah yang merujuk bagi golongan lelaki transeksual, yaini orang-orang yang mempunyai biologi lelaki tetapi mendakwa mempunyai naluri wanita.Golongan ini sering menggunakan istilah "terperangkap dalam tubuh yang salah" atau "wanita dilahirkan transeksual"

Fenomena lelaki lembut ini sudah lama berlaku khususnya di negara Barat dan mereka bebas untuk menjalankan kegiatan mereka. Sekiranya kegiatan mereka ini dihalang dan disekat, golongan ini akan menentang kononnya ini adalah hak asasi mereka yang tidak boleh dicabuli. Kegiatan ini juga diterima masuk ke Malaysia dengan dapat disekat proses perkembangannya. Walau bagaimanapun, fenomena golongan lelaki lembut ini menular sedikit demi sedikit dan kemudiannya semakin bertambah dan menular di tengah masyarakat biarpun kehadiran mereka kurang disenangi oleh kebanyakan individu (Maesarah Ab. Rahim: 2004).


Manifestasi fenomena transeksualisme berlaku ketika seseorang itu dalam proses pengenalan diri mengenai jantina.Seseorang itu akan berasa dirinya berbeza dengan kehendak hatinya dan kadangkala dia serba salah apabila lebih cenderung bergaul dengan individu daripada jantina sebaliknya.
Seseorang itu akan memakai pakaian jantina yang sebaliknya secara tersembunyi, sekali gus berasa dirinya dekat dengan jantina itu. Perasaan untuk mendekati jantina yang dianggap jantina nalurinya akan menjadi lebih ketara apabila dia memasuki alam remaja dan menghayati pergolakan hormon seksual serta mengalami ketumbesaran anggota kelamin.

Golongan ini sanggup melakukan apa saja yang difikirkan dapat mendekatkan kepada jantina keinginan mereka.Sebagai contoh, mengambil keputusan yang boleh memudarat atau memusnahkan diri sendiri seperti menjalani pembedahan perubahan anggota jantina atau membunuh diri akibat kekecewaan.

CIRI-CIRI PONDAN

Seseorang lelaki itu boleh diklasifikasikan sebagai pondan berdasarkan 3 ciri umum tersebut iaitu kelakuan,kegiatan dan cara berpakaian.
Berdasarkan ciri pertama iaitu kelakuan, seeorang lelaki itu percakapannya akan menjadi lemah lembut seperti perempuan.Dia juga akan menjadi terlalu sensitif. selain itu lelaki seperti juaga kerap ke tandas untuk menambahkan mekap dia cukup teliti dalam penjagaan wajah dan kulit.
Seterusnya ciri yang kedua iaitu kegiatan golongan ini.Golongan ini akan bergerak dalam kumpulan yang sama.Selain itu golongan ini juga berkawan rapat dengan perempuan.
Ciri terakhir ialah cara berpakaian golongan ini.Mereka gemar untuk mengunakan pakaian yang menampakkan ciri keperempuanan dan suka bersolek.Ada juga dalam kalangan mereka mengunakan pakaian wanita dan pakaian dalaman wanita.

Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala pondan

Terdapat beberapa faktor-faktor yang mempengaruhi gejala pondan ini.Faktor pertama ialah pengaruh media.Hal ini kerana, industri hiburan yang terlalu banyak memaparkan watak-watak pondan sehingga diterima sebagai perkara normal dalam masyarakat.Oleh itu,ramai masyarakat yang berpewatakan lembut berani mencuba menjadi pondan.
Faktor kedua ialah kurang didikan agama.Agama teruatama nya islam telah melarang sekeras-kerasnya akan gejala yang menukar jantina seperti ini.Seseorang itu dianggap tidak bersyukur di atas ciptaan Maha Pencipta iaitu Allah swt.
Faktor seterusnya ialah faktor biologi .Kemungkinan seseorang lelaki itu mempunyai bilangan kromosom x dalam DNA yang berlebihan.Oleh itu,perwatakan perempuan akan lebih menonjol dalam diri individu itu daripada perwatakan lelaki.
Faktor berikut telah menjadi kebiasaan didengar iaitu pengaruh rakan sebaya.Rakan sebaya merupakan faktor yang paling senang menyumbang akan gejala ini.Seseorang individu itu akan mengikut rakan nya perperlakuan seperti wanita.Rakan sebaya juga merupakan kumpulan yang paling rapat dengan individu itu selepas keluarga individu sendiri.Oleh itu,seseoarang individu itu akan mudah mempercaya akan kata-kata dan ajakan rakannya.
Antara faktor-faktor lain yang menyumbang kepada gejala pondan ini ialah tekanan sosial dan naluri yang berbeza dengan fizikal.


Pengkid

Pengkid adalah bahasa slanga di negara kita Malaysia yang membawa makna seorang wanita yang berpenampilan seperti lelaki dengan berambut pendek, agak kasar kelakuannya. Dalam erti kata yang lebih mudah, mereka adalah kumpulan wanita yang ingin menjadi lelaki, tidak dapat menerima hakikat bahawa mereka telah dilahirkan sebagai wanita. Mereka berasa malu hanya kerana memikirkan mereka adalah wanita. Mereka mengetepikan segala ciri- ciri kewanitaan mereka dan sanggup mengikat payu dara mereka agar badan mereka kelihatan leper seperti lelaki yang tulen. Apakah punca berlakunya masalah ini sehingga mereka sanggup menghadapi sebarang halangan dan kepayahan untuk menjadi seorang ‘lelaki’.


Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala pengkid

Faktor Kromosom

Menurut Profesor Madya Dr Mariani Md Nor, pensyarah Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Universiti Malaysia, beliau menyatakan mungkin terdapat kekeliruan dalam penentuan kromosom XX perempuan. Hasil kajian di dalam bidang perubatan terdapat segelintir anak perempuan mempunyai kromosom XXY yang bermakna terselit kromosom lelaki di dalam diri mereka. Ini menyebabkan berlaku kekeliruan jantina secara fizikal di mana mereka mempunyai rupa bentuk wanita, tetapi mempunyai naluri seperti seorang lelaki. Dengan berpakaian seperti lelaki dan mempunyai minat kepada kaum sejenis iaitu wanita, golongan ini suka berperanan sebagai seorang lelaki dalam hubungannya dengan pasangan. Walaupun memiliki bentuk fizikal sebagai perempuan tetapi kecenderungannya lebih kepada sifat kelelakian, sehingga menimbulkan konflik dalam diri.


Faktor Persekitaran

Lambakan hiburan dan budaya hedonisme yang disiarkan dalam media massa menjadi salah satu cabang utama lahirnya budaya jijik ini. Kehidupan yang berteraskan material dan kepuasan diri sendiri individu yang dipamerkan dalam televisyen terutamanya, akan menggalakkan budayapengkid dalam kalangan kanak-kanak serta remaja. Malah dalam salah satu drama Indonesia yang ditayangkan di Malaysia, menggambarkan watak perempuan, Oliva menjadi lelaki bernama Ruben menjadi tontonan seisi keluarga tanpa bantahan dan tentangan masyarakat. Penyuburan budaya kemungkaran ini, hanya akan merosakkan akidah kerana mengubah kejadian fitrah diri manusia.

Faktor Keluarga

Ibu bapa memainkan peranan penting dalam membentuk keperibadian anak-anak. Dalam pusingan kehidupan manusia, seorang bayi akan dilengkapi dengan segala kehendak asas, diasuh dan dibimbing sehingga ke tahap kanak dan remaja. Sekiranya sesebuah keluarga ditakdirkan mempunyai ramai perempuan, ada juga ibu bapa cuba mengubah salah seorang anaknya menjadi seseorang lelaki. Anak- anak tersebut diberi layanan, berpakaian, cara percakapan dan cara berjalan sebagai seorang lelaki. Ibu bapa juga terlalu menggalakkan anak-anak perempuan bergaul dan melibatkan diri dalam aktiviti yang cenderung dilakukan oleh anak- anak lelaki. Jika sejak kecil, anak-anak perempuan disemai dengan ciri-ciri lelaki, maka sifat ini boleh berlarutan sehingga dewasa. Cara didikan yang salah ini akan menyebabkan anak-anak itu mengalami kecenderungan jantina dan seksual yang berbeza.

Faktor Masyarakat

Kesedaran dan pengetahuan tentang isu-isu semasa oleh masyarakat masih lagi rendah. Tidak ramai yang mengetahui maksud sebenar perlakuan homoseksualiti . Masyarakat hanya menyangka gejala ini hanya melibatkan perlakuan sejenis sahaja. Sebenarnya perlakuan homoseksualiti lebih daripada itu. Masyarakat hanya akan menyisihkan sesiapa sahaja yang mereka anggap aneh. Penyisihan ini akan menyebabkan mereka yang aneh tidak memiliki pilihan lain kecuali berkomunikasi sesama mereka. Akhirnya apa yang menjadi aneh kepada masyarakat menjadi gejala sosial yang tidak dapat dibendung. Sepatutnya kita sebagai masyarakat berperanan sebagai agen perubahan untuk membetulkan seseorang yang berperilaku aneh.



KESIMPULAN

Kehidupan manusia sentiasa berhadapan dengan pelbagai masalah yang boleh memberi kesan yang serius termasuklah isu seksualiti. Ini menunjukkan walaupun manusia ini diciptakan dengan sebaik-baik kejadian oleh Allah S.W.T., terdapat segelintir manusia seringkali terleka dan melakukan kesilapan demi kesilapan. Dalam memenuhi keperluan bersifat naluri, manusia seringkali terlepas dari kawalan sehingga terjebak dengan gejala-gejala yang negatif yang dilarang oleh agama.



2 comments:

Fid"s said...

👍

Fid"s said...

Salah satu punca jd pondan ialah ketagih onani. Smpi nk kering testosteron.

Perempuan onani jgk jadi keras sbb hormon estrogen jd terjejas dan hilang sifat ayu.

Nak lancap lg?